پیوند ازدواج از مقدسترین پیوندهاست که دین به ارمغان آورده است. با این پیوند زندگی دو همسر دگرگون میشود و در صورتی از پایداری بهرهور است که دو رکن فیزیکی آن یعنی زن و شوهر همتراز یکدیگر باشند. همترازی در فرهنگ ، عقیده ، زیبایی و مال و منال و سن و موقعیت اجتماعی در دیدگان و فرهنگ عمومی ملاک است ،لیکن دینشاخص مهم همترازی را در ایمان و عقیده میداند. اگر دو همسر در ایمان همتراز هم باشند معیارهای دیگر از اهتمام آن چنانی برخوردار نمیباشند. شرح این ماجرا در کتاب فاطمه «س» الگوی زندگی آمده است. آنچه در این جا مورد توجه است ، این که گاهی برخی از افراد از لحاظ معنوی از مقام و مرتبهای بهرهور هستند که کمتر افرادی همتا و همتراز آنان قرار میگیرند و گاهی برجستگی افراد آنچنان است که چه بسا همتای آنان منحصر به فرد میباشد.
رسول الله صلی الله علیه و آله فرزندان متعددی از دختر و پسر داشت که برخی از دختران وی ازدواج هم نمودند.در مورد آنان رسول الله «ص» یک برخورد عادی داشت و با خواستگاران هیچ گونه سختگیری روا نداشت و حتی افرادی چون خلیفه سوم وقتی به خواستگاری آمد دختر خود را به وی تزویج کرد. لیکن دختر دیگر رسول الله «ص» فاطمه زهرا که سیدة نساء العالمین است امر ازدواجش با سایرین تفاوت مهم دارد. اختیار و تصمیم ازدواج آن نه تنها به دستخود دختر و حتی پدر بزرگوارش چون رسول الله «ص» نمی باشد، بلکه عالم غیب در این باره تصمیم میگیرد. افراد فراوانی از صحابه رسول الله «ص» و قریش بمانند ابوبکر «پدر زن رسول الله »،عمر،عبد الرحمن عوف و... به خواستگاری این دختر آمدند، و با این که از لحاظ اجتماعی برخی از آنها قرابت سببی هم با رسول الله «ص» داشتند. و مناسب بود که حضرت با درخواست آنها موافقت میکرد. لیکن با سکوت به تمام خواستگاران جواب رد دادند. این جواب رد به گونهای بود که آنان متوجه شدند که امر ازدواج فاطمه «س» یک موضوع عادی نیست. تصمیم آن بهعالم غیب و ملکوت ارتباط دارد.که رسول الله «ص» خود اظهار داشت: ما انا زوجت علیا و لکن الله«عز و جل»زوجه لیلة اسرى بى عند سدرة المنتهى. «فاطمه را من به همسری علی در نیاوردم بلکه خدای سبحان این پیوند را در شب معراج برقرار نمود.» و نیز اظهار داشتخدای سبحان بین من و علی پیوند برادری برقرار نمود و خدای سبحان از بالای هفت آسمان دخترم را به علی بن ابی طالب تزویج نمود:ان الله آخى بینى و بین على بن ابى طالب و زوجه ابنتى من فوق سبع سماواته. این پیوند آسمانی به این خاطر است که زیر آسمان نیلگون تنها علی همتای دختر رسول الله «ص» میباشد: