پیوند ازدواج از مقدس‏ترین پیوندهاست که دین به ارمغان آورده است. با این پیوند زندگی دو همسر دگرگون می‏شود و در صورتی از پایداری بهره‏ور است که دو رکن فیزیکی آن یعنی زن و شوهر همتراز یکدیگر باشند. همترازی در فرهنگ ، عقیده ، زیبایی و مال و منال و سن و موقعیت اجتماعی در دیدگان و فرهنگ عمومی ملاک است ،لیکن دین‏شاخص مهم همترازی را در ایمان و عقیده می‏داند. اگر دو همسر در ایمان همتراز هم باشند معیارهای دیگر از اهتمام آن چنانی برخوردار نمی‏باشند. شرح این ماجرا در کتاب فاطمه «س» الگوی زندگی آمده است. آنچه در این جا مورد توجه است ، این که گاهی برخی از افراد از لحاظ معنوی از مقام و مرتبه‏ای بهره‏ور هستند که کمتر افرادی همتا و همتراز آنان قرار می‏گیرند و گاهی برجستگی افراد آنچنان است که چه بسا همتای آنان منحصر به فرد می‏باشد.

                                                                                      

رسول الله صلی الله علیه و آله فرزندان متعددی از دختر و پسر داشت که برخی از دختران وی ازدواج هم نمودند.در مورد آنان رسول الله «ص» یک برخورد عادی داشت و با خواستگاران هیچ گونه سخت‏گیری روا نداشت و حتی افرادی چون خلیفه سوم وقتی به خواستگاری آمد دختر خود را به وی تزویج کرد.

لیکن دختر دیگر رسول الله «ص» فاطمه زهرا که سیدة نساء العالمین است امر ازدواجش با سایرین تفاوت مهم دارد. اختیار و تصمیم ازدواج آن نه تنها به دست‏خود دختر و حتی پدر بزرگوارش چون رسول الله «ص» نمی ‏باشد، بلکه عالم غیب در این باره تصمیم می‏گیرد. افراد فراوانی از صحابه رسول الله «ص» و قریش بمانند ابوبکر «پدر زن رسول الله »،عمر،عبد الرحمن عوف و... به خواستگاری این دختر آمدند، و با این که از لحاظ اجتماعی برخی از آنها قرابت ‏سببی هم با رسول الله «ص» داشتند. و مناسب بود که حضرت با درخواست آنها موافقت می‏کرد. لیکن با سکوت به تمام خواستگاران جواب رد دادند. این جواب رد به گونه‏ای بود که آنان متوجه شدند که امر ازدواج فاطمه «س» یک موضوع عادی نیست. تصمیم آن به‏عالم غیب و ملکوت ارتباط دارد.که رسول الله «ص» خود اظهار داشت: ما انا زوجت علیا و لکن الله‏«عز و جل‏»زوجه لیلة اسرى بى عند سدرة المنتهى.

«فاطمه را من به همسری علی در نیاوردم بلکه خدای سبحان این پیوند را در شب معراج برقرار نمود.» و نیز اظهار داشت‏خدای سبحان بین من و علی پیوند برادری برقرار نمود و خدای سبحان از بالای هفت آسمان دخترم را به علی بن ابی طالب تزویج نمود:ان الله آخى بینى و بین على بن ابى طالب و زوجه ابنتى من فوق سبع سماواته.

این پیوند آسمانی به این خاطر است که زیر آسمان نیلگون تنها علی همتای دختر رسول الله «ص» می‏باشد:

امام صادق علیه السلام: لو لا ان الله خلق امیر المؤمنین لفاطمة ما کان لها کفو على الارض. «اگر خدا علی علیه السلام را نمی‏آفرید برای فاطمه «س» همتا وجود نداشت.» این نیز افتخار و فضیلت دیگری است ‏برای علیکه تنها همتای دختر رسول الله «ص» است.در بین صحابه رسول الله «ص» از مهاجرین و انصار کسی به این فضیلت دسترسی ندارد. همگان به این فضیلت قبطه خوردند.که عمر خود اعتراف کرد: سه فضیلت نصیب علی شد که اگر یکی از آنها نصیب من می‏شد برتر بود از شترهای سرخ موی ، ازدواج با فاطمه و پرچم دار بودن جنگ خیبر و آیه نجوا. در هر صورت این پیوند مقدس بین علی و فاطمه در سال دوم هجری اندکی بعد از جنگ بدر برقرار می‏شود.

پیوند ازدواج با فاطمه افتخار منحصر به فرد برای علی می‏باشد ، همانند سبقت در اسلام. این ازدواج نه تنها از جانب غیب پیشنهاد شده است که مراسم آن هم با شرکت ملکوتیان برگذار می‏شود.خدای سبحان پیشنهاد می‏دهد ، جبرئیل بر این پیوند عقد خطبه می‏خواند و ملائکه خدا بر آن شهادت می‏دهند و رسول الله «ص» به سیادت شکوه آن شهادت می‏دهد. و فرشتگانی مانند جبرئیل و میکائیل همراه با هفتاد هزار فرشته در مراسم شرکت و جبرئیل و میکائیل تکبیر می‏گویند.و از همین تکبیر فرشتگان رسم شد در میان مسلمانان که در مراسم عقد و عروسی تکبیر بگویند.