I رابطه ی قلبی و معنوی بین آحاد مردم و امام زمان، امید و انتظار را بطور دائم در دل آنها زنده نگه میدارد و این خود یکی از پربرکت ترین حالات انسانی است. اعتماد و امید نسبت به آینده یکی از ابعاد انتظار است که به واسطۀ آن مبارزۀ در راه خیر و صلاح معنا پیدا می کند . (22 بهمن 1368) I بشریت در طول تاریخ و در حیات اجتماعی، مثل همان سرنشینان یک کشتی توفان زده، همیشه گرفتار مشکلاتی از سوی قدرتمندان و ستمگران و قویدستان و مسلّطین بر امور انسانهای مظلوم بوده است. امید، موجب میشود که انسان به مبارزه بپردازد و راه را باز کند و پیش برود. وقتی به شما میگویند انتظار بکشید، یعنی این وضعیتی که امروز رنجتان میدهد و دلتان را به درد میآورد، ابدی نیست و تمام خواهد شد. ببینید چقدر انسانْ حیات و نشاط پیدا میکند! این، نقش اعتقاد به امام زمان صلوات الله علیه و ارواحنا فداه است. این، نقش اعتقاد به مهدی موعود است. این عقیده است که شیعه را تا امروز، از آن همه پیچ و خمهای عجیب و غریبی که در سر راهش قرار داده بودند، عبور داده است و امروز بحمدالله پرچم عزّت و سربلندی اسلام و قرآن، در دست شما ملت مسلمان و شیعه ایران است. هر جا که چنین اعتقادی باشد، همین امید و مبارزه وجود دارد. (17 دی 1374) I انتظار ظهور امام زمان (عج) به معناى انتظار براى پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت براى همه انسانها، انتظار رفع ظلم از صحنه زندگى بشر و انتظار فرارسیدن دنیایى برتر از لحاظ معنوى و مادى است و بر همین اساس نیمه شعبان، عید بسیار بزرگى است که جهان چشم انتظار مولود مبارک و معظم آن و بشریت تشنه رهبرى و هدایت اوست.(6 دی 1375) I امید ناشى از اعتقاد به مهدویت را به مثابه خون در کالبد و روح در جسم مسلمانان است . استکبار جهانی قادر به انجام هیچ کارى با یک ملت امیدوار، پرتحرک و فعال، زنده و بیدار، و با هوش نیست؛ اما مىتواند براى یک ملت مدهوش و ناامید و بىتحرک، نقشه بکشد، به جاى او تصمیم بگیرد و به جاى او نیز عمل کند، بنا بر این اعتقاد به مهدویت و وجود مقدس مهدى موعود (عج)، امید را در دلها زنده مىکند و این امید فرصت هرگونه اقدامى را از دشمن سلب مىکند.(25 آذر 1376) I امروز وجود مقدّس حضرت حجّت ارواحنافداه در میان انسانهاى روى زمین، منبع برکت، منبع علم، منبع درخشندگى، زیبایى و همهى خیرات است. چشمهاى ناقابل و تیرهى ما آن چهرهى ملکوتى را از نزدیک نمىبیند؛ اما او مثل خورشیدى درخشان است، با دلها مرتبط و با روحها و باطنها متّصل است و براى انسانى که داراى معرفت باشد، موهبتى از این برتر نیست که احساس کند ولىّ خدا، امام برحق، عبد صالح، بندهى برگزیده در میان همهى بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهى در زمین، با او و در کنار اوست؛ او را مىبیند و با او مرتبط است .(3 آذر 1378) I انتظاری که از آن سخن گفتهاند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم. سربازی امام زمان، کار آسانی نیست. سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بینالمللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشنبینی دارد. بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. (30 مهر 1384) I انتظار فرج را افضل اعمال دانستهاند؛ معلوم مىشود انتظار، یک عمل است، بىعملى نیست. نباید اشتباه کرد، خیال کرد که انتظار یعنى اینکه دست روى دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کارى بشود. انتظار یک عمل است، یک آمادهسازى است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایى است در همهى زمینهها. این، در واقع تفسیر این آیات کریمهى قرآنى است که : ((و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین)) یا ((ان الارض للَّه یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین)) .یعنى هیچوقت ملتها و امتها نباید از گشایش مأیوس شوند. (29 شهریور 1384)