ترویج مصرف گرایی در تولیدات صداوسیما در حالی ادامه دارد که این رویکرد تبعات منفی مختلفی از جمله پیامدهای جانی به ویژه در مناطق محروم کشور به دنبال داشته است.
به گزارش رجانیوز، در 3 هفته اخیر تنها در منطقه فقیرنشین دلگان از توابع ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان، 5 مورد خودکشی زنان گزارش شده است که پزشکان افسردگی شدید ناشی از شکاف طبقاتی و مقایسه آن با زندگی تجملاتی ترویج شده از سوی رسانه ملی را دلیل اصلی این موارد ارزیابی کرده اند.
هرچند در ظاهر عامل این خودکشی ها فقر می نماید اما به گفته پزشکان فقر به تنهایی باعث افسردگی نمی شود بلکه عامل اصلی این گونه رفتارها تبعیض است زیرا ساکنین مناطق محروم با مشاهده زندگی اشرافی و تجملاتی سوپراستارهای سیما و مقایسه آن با زندگی فلاکت بار خود به نوعی دوگانگی مفرط دچارشده و در نهایت دست به خودکشی می زنند.
اگرچه مدیران سازمان صداوسیما مدعی در نظر گرفتن اکثریت مخاطب هستند، اما حتی در شهرهای بزرگ نیز عامه مردم دارای سطح رفاه تصویرشده در برنامه های سیما نیستند.
گفتنی است رئیس سازمان صداوسیما اخیرا در جلسه مشترک با استانداران در وزارت کشور از رضایت 90 درصدی مخاطبان از عملکرد این سازمان خبر داده بود.
با این حال، اگرچه برخی سریالهای موفق سیما نظیر زیر تیغ ، تصویری نسبتاً واقعی از سطح زندگی و روابط میان افراد یک خانواده را به نمایش گذاشت اما رویکرد غالب در تولیدات صداوسیما، ترسیم نوع زندگی اقلیت مرفه جامعه است.
این درحالیست که پیش از این رهبر انقلاب در دیدار با رئیس و مدیران سازمان صداوسیما بر ضرورت تخریب زندگی اشرافی و تجملاتی تأکید نموده بودند: «در کنار دامن زدن به دغدغه‏ی عدالت اجتماعی و رسیدگی به فقرا، زندگی اشرافی و تجملاتی پوچ و بیهوده را هم تخریب کنید؛ این زندگی واقعاً در خور تخریب است. زندگی تجملاتی نباید به‏هیچ‏وجه ترویج شود؛ بلکه باید تخریب شود و نقطه‏ی منفی به‏حساب بیاید. چرا بیخود تجمل‏گرایی رواج پیدا کند؟ اگر یک نفر دلش می‏خواهد متجمل باشد، ما چرا باید آن را ترویج کنیم؟ توجه کنید که ما به فقیر باید عزت‏نفس و حس مناعت بدهیم و به غنی باید کمک به فقیر را بیاموزیم. به‏هرحال در کل زندگی جامعه، باید از زندگی اشرافی و تجملاتی الگوسازی نکنیم».